6 min læsning
06. august 2024

Derfor fejler mange e-commerces i 2024

I en digital verden, hvor konkurrencen kun bliver hårdere, er det afgørende, at dit content er både frisk og relevant. 

Uanset om du administrerer en lille webshop eller en større e-commerce, kan nogle simple, men almindelige fejl med dit content sætte en seriøs stopper for din omsætning og vækst. 

I denne korte guide dykker vi ned i fem almindelige content-fejl … og hvordan du kan vende dem til din fordel.

Skrevet af Patrick Meyer
Partner

1. Du tester ikke nok forskelligt content

Det er afgørende at teste bredt og lade data guide dig. 

For eksempel, brugergenereret content (UGC), som ægte mennesker, der tester dine produkter ofte give et stort troværdighedsboost og få flere til at interagere med dine annoncer. 

Ved at eksperimentere med forskellige typer content som motion graphics, simple (men effektive) landingpages eller blot bannere kan du identificere, hvad der bedst konverterer besøgende til kunder for din forretning.

2. Du bruger den samme type content

Variation er nøglen til at holde dine potentielle kunder engageret og interesseret i dig.

Hvor ofte scroller du ikke selv forbi annoncer på dagligt plan?

Ret ofte. Ikke?

Ved at kombinere både informative og underholdende annoncer kan du holde interessen i live. 

Man kan nemt folde et produkt ud i mange content-koncepter. 

Eksempelvis for køkkenknive:

  1. Bannerannoncer, der viser de mange fordele og specifikationer 
  2. Videoannoncer, der viser hvor skarpe knivene er – og hvor let du skærer dine tomater 
  3. Videoannoncer, der viser hvilken type kniv, som man bruger til forskellige formål
  4. Videoannoncer, der viser almindelige mennesker teste din køkkenkniv imod deres egen til at skære grøntsager med 
  5. Videoannoncer med kendte kokke, som fortæller om knivene

Og listen kan fortsætte ud i uendelighed. 

Kreativiteten må ikke have nogle begrænsninger.

Sørg derfor for at have forskellige typer af content, forskellige formater, forskellige koncepter og tag nogle chancer for at skille dig ud fra konkurrenterne.

Gillette er mestre til at variere deres indhold. Læg mærke til, hvordan deres annoncer varierer i alt fra udseende og koncepter til budskaber og produktfokus. Så er den ged barberet.

3. Du ved ikke, hvad dine kunder kan lide

For at din content strategi skal være effektiv, skal du kende din målgruppe. 

Hvornår har du nogensinde sidst spurgt dine kunder: 

Hvorfor valgte du at købe hos mig?

Det gør alt for mange e-commerces simpelthen ikke nok. De bruger uendelig meget tid på at “optimere annoncekontoen”, “teste forskellige annoncer” og “teste målgrupper mod hinanden”. 

Men de glemmer det mest fundamentale overhovedet:

Hvad reagerer vores kunder egentlig positivt på? 

Start med at stille de rigtige spørgsmål. Så er det også lettere at lave de gode videoer, bannere og annoncer til fremtiden. 

Når du har den rette indsigt, så kan du anvende A/B-testing for at sammenligne resultaterne og se, om der er hold i de nye læringer. 

Gennem undersøgelser og feedback kan du virkelig få værdifuld indsigt i dine kunders præferencer – og dermed tilpasse dit content mere præcist.

4. Du tester uden en plan

Hvis du ikke har en klar og præcis plan for hvordan du tester … så tester du egentlig overhovedet ikke. 

At teste effektivt kræver en strategisk tilgang. 

Definer klare mål for hver test, såsom at øge hookrate eller forbedre klikraten til vores website. 

Evaluér resultaterne med en analytisk tilgang for at afgøre, hvilke ændringer der gør en forskel. 

Det som fungerer, skal du gøre endnu mere af i fremtiden. 

Dette sikrer, at du ikke kun tester tilfældigt, men faktisk lærer af dataene og forbedrer din content kontinuerligt.

Det kan være en god idé at arbejde ud fra en test-plan, så du sikrer dig, at du konstant har progression i din test-plan. Herunder ses et eksempel på, hvordan en test-plan kan sættes op.

5. Du har ikke en klar plan for at bruge dit bedste content igen

Når du har identificeret hvilket content der virker, skal du have en plan for, hvordan du kan genbruge og optimere dette content på tværs af forskellige platforme.

At genskabe succesfuldt content til nye formater eller tilpasse til nye kampagner er uden tvivl noget af det bedste, du kan gøre som e-commerce i 2024

For eksempel kan en god annonce, der sælger godt, laves med en ny person, der siger 1:1 det samme. Eller du kan teste med nye hooks (de første 3 sekunder af videoen) for at se, om vi kan få endnu mere værdi ud af den samme video.

Og hvad så nu?

Hvis du tager alt ovenstående til dig, så kommer du til at se markante og tydelige forbedringer i din annoncering på Facebook og Instagram.

Det ved jeg fordi, at disse 5 ting har gjort en verden til forskel for de webshops, som jeg arbejder sammen med i PL & Partners.

God vind og held og lykke med din annoncering. Bare det, at du læser med her, fortæller mig, at du tager din forretning seriøst. 

PS: Hvis du vil tage en snak med mig om content eller annoncering til Facebook og Instagram – eller høre hvordan vi griber den slags an. Så kan du sende mig en mail på pme@pl-partners.dk

Få vores marketing tips direkte i din indboks. Hver fredag.

Næsten hver uge deler jeg nyhedsbreve – præcis som ovenstående.

Få et af branchens bedste digitale nyhedsbreve direkte i din indboks ved at udfylde formularen. Så modtager du også nyhederne før alle andre.
Rasmus Thierry Mogenstrup
Head of Product & Associate Partner