Digital Strategi
Digital transformation. Nye digitale tiltag. Corporate Facebook-strategi. Taxonomi -og tracking framework.
Vi møder behovet for ændring af digitale arbejdsgange og tilgange fra mange vinkler. Tilbage står en opgave: Sikr et bæredygtig digitalt fundament, som virksomheden kan brede ud eller selv benytte til at skabe resultater. Den digitale strategi er nemlig din ledestjerne, som du forfølger gennem tykt og tyndt. Men du skal lægge asfalten, før du kører på den.
Med en god digital strategi er det langt nemmere at lave indhold, tilføje nye teknologier, optimere dine kanaler, dit kanalvalg og meget, meget mere.
Og det er vi ret gode til.
Digital strategi kommer i mange former
Nogle gange bestiller en kunde en social media-strategi fra os.
Andre gange breder vi paletten ud og kigger på arbejdsgange, interne digitale integrationer og tech-stack. Og så er der visse tilfælde, hvor vi hjælper med digital transformation på den helt store klinge.
De fleste digitale strategier har dog ofte en ting til fælles:
Som virksomhed forstår du din kundes rejse. Men formår du også at omsætte din forståelse af rejsen til en god digital oplevelse for din kunde? Hvis ikke, kan du mærke det på dine resultater.
Det hele starter med kunderejsen
Alting har en begyndelse. Men det giver ikke mening at starte med at kigge på din boremaskine, når du skal starte med at bygge et helt hus.
Du skal starte med det, der er vigtigst: Og når vi taler digital strategi, er forståelsen for kunderejsen dit altafgørende fundament til at få bygget en god digital tilstedeværelse.
Dine kanaler, koncepter og content er dine værktøjer til at løse forskellige udfordringer.
Først når dit fundament er på plads, giver det mening at bevæge sig ned i mere konkrete tiltag som nye content-koncepter, nye kanaler osv.
“Vi ledte efter en samarbejdspartner, der var de bedste i Danmark. Og i PL & Partners har vi fundet en partner, som passer rigtig godt til de krav og os som forretning.”
Rasmus Carlsen
Kunderejsen er de steder, hvor du mindst venter det
“Arbejder du med brand awareness, er der ikke nogen kunderejse.”
Tro om igen.
Fordi vi arbejder digitalt, har vi en unik mulighed for at forstå og ramme målgruppen med de rigtige budskaber på det rigtige tidspunkt i kunderejsen. Og så kan du også sende dem hen til den rette landingsside. Det handler om at skabe rød tråd i alle dine budskaber: Lige fra copy til content til den landingside, som du lander på.
01
Rækkefølge i første række
02
Sequencing
03
Et eksempel på sequencing
04
Flere stadier, forskellige intentioner
05
Hønen kommer før ægget
Sætter du en meget konkret kunderejse op gennem sequencing, kan du også gøre din målretning mere præcis – og det afføder en helt anden måde at arbejde med content og budskaber på.
Først når kunderejsen er på plads, bør du kigge på andre kanaler.
Kanaler er værktøjer i værktøjskassen – ikke mere
Tag dig i agt: Kanalerne, du vælger til din digitale strategi, er ikke den endelige løsning. De er værktøjerne, som du benytter. LinkedIn, Facebook, TikTok, Google. De er alle gode til hver deres ting, og visse kanaler har visse overlap. Men benytter du dem forkert eller i en forkert rækkefølge, vil du opleve dårlige resultater. Det er ikke kanalernes skyld. Ofte er det den digitale strategi, der halter.
Hos PL & Partners kigger vi altid udover kanalerne. For det bør handle om hele din virksomhed. Har du skabt de rette forudsætninger? Og har du lagt den rette digitale strategi for at opnå de resultater, som din virksomhed afhænger af? Og er din kunderejse optimal?
Tag en snak med os. For vi kan garantere dig én ting: Vi starter altid med din digitale strategi.