Digitale nyheder #8: 8 håndplukkede marketing-nyheder til dig
I dette blogindlæg har jeg samlet 8 nyheder fra oktober 2022 til dig, som er interesseret i digital marketing. Nyhederne er taget direkte fra vores vidensnyhedsbrev, som vi udsender næsten hver uge.
God fornøjelse.
1. Meta tilføjer nye annonce-placeringer på Instagram (+ ny gratis musik i Reels)
#1
Er du over 18 år?
Og klikker nogen ind på et stykke indhold på din offentlige Instagram-profil?
Så kan dine besøgende snart blive mødt af en annonce direkte på din profil.
Meta tester nemlig flere annonce-placeringer af i Instagram-appen.
Og det ene sted er i brugernes profil-feeds.
Det er det feed, du ser, når du klikker på et thumbnail på en persons profil.
Det er altså IKKE i profilgitteret, hvor du kan se et overblik over profilens opslag og reels.
Det andet sted, hvor du snart kan blive mødt af annoncer, er i Explore-feedet.
Explore-feedet er det feed, som du lander i, når du trykker på søgeikonet i bunden af Instagram-appen.
Credits 📷: Instagram
Og nu skal du snart ikke lede lige så meget efter musik til dine videoer …
#2
Det kan være svært at finde musik, som du lovligt og gratis kan bruge til dit indhold.
Men nu kan du heldigvis tilføje gratis musik fra Meta Sound Collection til dine karruselannoncer eller Reels.
Vælg din musik.
Eller få Metas algoritme til automatisk at vælge musikken til dit indhold.
Du bestemmer.
Vi mangler dog at teste, om Metas algoritme er en verdensmester til at vælge passende eller upassende soundtracks til dit indhold.
Du hører fra os, når vi ved mere.
Og apropos at teste: Så er Meta ved at teste en klassisk Facebook-funktion af på Instagram …
2. Meta tester grupper på Instagram
Du kender Facebook-grupper.
Og nu skal du muligvis snart til at kende Instagram-grupper.
For Meta er ved at teste muligheden for at oprette en gruppe og blive en del af andre grupper på Instagram (kilde: Artikel bag betalingsmur).
Credits 📷: Alessandro Paluzzis screenshot på Twitter
Du kan dele opslag, Reels og Stories i gruppen i stedet for på din private profil.
Kun medlemmer af gruppen kan dele opslag, reels og stories. Men alt, der deles i offentlige grupper, er synligt i offentligheden for alle Instagram-brugere.
Gruppen styres af en administrator.
Gruppeprofilen åbner muligheden for at dele indhold om bestemte emner, som de andre medlemmer også synes er interessante.
Grupper er en no-brainer for de store brands, som gerne vil opbygge stærke communities omkring sine produkter eller sit brand.
Fra flere profiler til enkelte profiler …
3. Meta tester flere links i din Instagram-bio
Arbejder du meget sammen med content-creators på Instagram?
Så er dine bønner muligvis blevet hørt 🤯
For nu lader Meta endelig flere Instagram-content creators afprøve muligheden for at tilføje mere end et link i deres Instagram-biografi – direkte gennem Instagram-appen.
Før skulle du benytte værktøjer som fx Linktree til at tilføje mere end et link til din biografi.
Du kan oprette et væld af links.
Dog vil der stadig kun blive vist et link direkte i din bio.
Og åbner du link-menuen, så ser lige pt. ud som på billedet nedenfor.
Credits 📷: Alessandro Paluzzi på Twitter
Udgivelsesdato for at indsætte flere links i bio?
Ukendt.
Hvor mange links kan du højest indsætte?
Også ukendt. Men ud fra screenshottet ligner det, at du kommer til at kunne indsætte mindst 7 links.
Det her er fantastisk nyt for dig, som arbejder med content creators – for nu kan nemt linke direkte videre til flere af dine produkter gennem en content creator-profil.
Og nu skal denne tekst linke over til en Facebook-nyhed …
4. Meta lancerer en ny måde, hvorpå du kan påvirke dit personlige Facebook-feed
Nu har du selv endnu større indflydelse på, hvad du ser i dit personlige Facebook-feed.
Facebook har nemlig lanceret muligheden for at trykke Show more eller Show less på opslag fra dine venner, på gruppe-opsalg eller på Facebooks anbefalinger.
Credits 📷: Alexandru Voicas screenshot på Twitter
Vælger du Show more? Så vil lignende opslag midlertidigt få øget deres rangering i dit feed.
Og vælger du Show less? Så vil lignende opslag midlertidigt få reduceret deres rangering i dit feed.
Meta starter også med at teste denne funktion i Reels.
Som annoncør og virksomhed er det nu endnu vigtigere end nogensinde før, at du laver indhold, som din målgruppe har lyst til at se.
Ellers bliver det hurtigt en dyr fornøjelse.
Fra en dyr fornøjelse til den nyhed, som har været billigst at skrive …
5. Meta Advertising Policies skifter navn til Meta Advertising Standards
Metas annoncepolitik har skiftet navn fra Meta Advertising Policies til Meta Advertising Standards.
For nu er der ikke mere relevant nyt i den nyhed.
Som annoncør bør du sikre, at du overholder Metas annoncepolitik.
Ellers risikerer du, at din annoncekonto bliver lukket.
Og jo: Vi kan godt hjælpe dig med at åbne den igen. Men vi kan ikke stille garantier.
Vi skal videre: Du skal nemlig lukkes ind til nogle Google-nyheder …
6. Google Display og Video 360 får snart optimized targeting
Google lancerer den nye målgruppemulighed i Google Display og Video 360: Optimized targeting.
Optimized targeting udvider din målgruppe til at indeholde flere personer, som er mere tilbøjelige til at interagere med din annonce og konvertere.
En tidlig test (uden kilde) viser, at optimized targeting skabte 25% bedre resultater på kampagnemålsætningen for annoncører, der brugte Google audiences.
Annoncører, der brugte førstepartsdata til målretningen, så en forbedring på op til 55%.
I skrivende stund kan du bruge optimized targeting i dine YouTube Video Action-kampagner. Muligheden udruller til Display og video-kampagner over de kommende måneder.
Test det af, hvis du har budget til det.
7. Nu kan du oprette op til 5 annoncer på samme tid i LinkedIn Ads Manager
Bruger du flere forskellige kreativer, men vil du gerne beholde den samme ad copy, når du skal oprette flere LinkedIn-annoncer?
Så kan du fremover spare rigtig meget tid.
Nu kan du nemlig oprette op til 5 billed- eller videoannoncer på en gang i LinkedIn Ads Manager.
Screenshot 📷: PL & Partners’ LinkedIn-profil
Dine annoncer beholder den samme introduktionstekst, URL og overskrift.
Men inden du udgiver opslaget, kan du nemt tilpasse hver annonces navn, introtekst, URL og overskrift.
En tidsbesparelse af de helt store for LinkedIn-annoncøren.
Fra annoncering til abonnementer …
8. YouTube vil have brugere til at købe Premium for at kunne se 4K-videoer
Måske skal du snart have pengepungen frem, hvis du vil se 4K-videoer på YouTube.
Nogle YouTube-brugere oplever nemlig, at de skal købe YouTube Premium for at se videoer i 4K-opløsning.
Credits 📷: Alvins screenshot på Twitter
YouTube-supporten svarede en Twitter-bruger, at brugerne formentlig var en del af en test.
For nyligt testede Google også at vise 5 annoncer i stedet for 2 annoncer i starten af hver YouTube-video. Og annoncerne kan ikke springes over.
Google tester i hvert fald brugerne – for gider de betale en rød reje for noget, der har været gratis og tilgængeligt i så lang tid?
Vi følger udviklingen tæt.
Det var nyhederne i denne omgang.
Vil du gerne modtage denne slags nyhedsbrev i din indbakke?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyhederne før alle andre.
Næsten hver uge sender jeg dig et nyhedsoverblik med det nyeste nye indenfor digital marketing.