Digitale nyheder #7: 7 håndplukkede marketing-nyheder til dig
I dette blogindlæg har jeg samlet 7 nyheder fra september og oktober 2022 til dig, som er interesseret i digital marketing. Nyhederne er taget direkte fra vores vidensnyhedsbrev, som vi udsender næsten hver uge.
God fornøjelse.
1. Meta opdaterer navnene på målsætningerne i Meta Ads Manager
Ser dine målsætninger anderledes ud, end de plejer?
Så er du snart ikke alene.
Meta er nemlig gradvist ved at opdatere navnene på målsætningerne i Meta Ads Manager.
På billedet nedenfor kan du se, hvad de nuværende målsætninger kommer til at hedde fremadrettet:
Credits 📷: Meta Business Help Center
Selvom navnene ændrer sig, så siger Meta, at de samme funktioner stadig vil være tilgængelige.
Men vent: Der er mere Meta-nyt …
2. Ny automatisering i Meta: Få automatisk dine kreativer justeret
Nu kan du opsætte en ny automatisk regel i Ads Manager, som automatisk optimerer dine annonce-kreativer.
Den nye regel tænder automatisk Metas standard enhancements, hvis formål er at optimere dine kreativer og herigennem forbedre dine resultater.
Hvilke standard enhancements kan der så komme på dine annoncer, hvis du tænder for reglen?
Her er listen af ændringer:
Kreativer
💡 Justering af lysstyrke og kontrast i dit billede
🎨 Tilføjelse af artistiske filtre som skal øge skarpheden på dit billede, justere farvetemperaturen, tilføje vignette-effekt eller radial blur
📱 Ændring af aspect ratio: Original- eller cropped version af dit billede
📱 Tilføjelse af templates, som er designet til at få dit billede til at passe bedre ind i forskellige feeds
Kompositoriske ændringer på annonce-niveau
– Tilføjelse af labels som likes eller ratings
– Relevante Facebook-kommentarer vises
Tekstkombinationer
Tekst, som du skriver i dine annoncer, kan nu fremgå i primærtekst, headline eller description. Algoritmen tester, hvad der performer bedst.
Hvordan tænder du den nye regel på din annonce?
1) Gå ind i Automated Rules i Business Manager
2) Klik + Create Rule for at tilføje en regel
3) Vælg Optimize ad creative i listen af forslag til regler
4) Efterfølgende: Vælg turn on standard enhancements og tænd for reglen.
Skaber den nye regel gode resultater?
Godt spørgsmål. Vi har ikke testet det nok endnu.
Men Metas algoritme er efterhånden virkelig, virkelig god.
Test det af, hvis du har mod på det.
Ellers vent på, at du hører andet fra os.
Fra Facebook til Instagram …
3. Instagram tester to nye funktioner
#1
Opret en begivenhed, angiv tid og sted og invitér dine gæster?
Det lyder som den rene Facebook-magi. Men nu kommer funktionen muligvis til Instagram.
For tiden tester Instagram nemlig, at du kan oprette begivenheder på Instagram.
Det virker til, at Meta giver Facebook-brugerne flere og flere årsager til at flokkes på Instagram.
Hvad bliver det næste mon?
At Instagram tilføjer en BeReal-funktion, som hedder Instagram Now? (Meta, lytter I med på mine jokes? Kald det noget andet. Please …)
Lad os snuppe en Instagram-nyhed mere …
#2
Instagram tester muligheden for at tilføje emner (topics) til dine Reels.
Tilføjer du et emne? Så kan du give Metas algoritme bedre forudsætninger for at vise din Reel til de brugere, som Meta vurderer er relevante.
Ser flere relevante brugere din annonce? Ja, så er der potentiale for bedre resultater.
Credits 📷: Matt Navarras screenshot på Twitter
Vi er spændte på, om topics-funktionen kommer til at være udslagsgivende for gode Reels-resultater. Vi tester det i hvert fald af.
Nu skal vi over til en række nyheder fra Google.
4. Tik. Tok. Ny YouTube-funktion – kan det rykke ved status quo?
#1
En gammel traver af en TikTok-funktion kommer nu til YouTube Shorts:
Nu kan content-creators nemlig tilføje voiceovers til sine videoer.
Og med dét sender Google noget af et signal: For Google vil have, at YouTube-brugerne laver sit indhold direkte i YouTube og YouTube Shorts i stedet for at genopslå TikTok-indhold.
Nu er der altså endnu mere incitament for at få influencers og content-creators fra TikTok over til YouTube Shorts.
Apropos YouTube Shorts og TikTok:
Lad os dykke lidt ned i den udvikling, som potentielt kan komme til at ske …
#2
Lad os lege med tanken: YouTube Shorts bliver større end TikTok.
Det lyder umuligt. Men Google har lige smidt noget af et Uno Reverse-kort ind i ligningen:
YouTube vil nemlig give Shorts-creators 45% af annonceindtægterne.
Og de penge er udover deres Creator Fund for Shorts-creators.
Indtil for nyligt betalte TikTok kun de creators, som er en del af TikTok Creator Fund. Og her har TikTok sat cirka 262 millioner dollars af til 3 års creator-betalinger.
En af de højest betalte YouTubere, MrBeast, mener derfor, at TikTok vil dø ud, og YouTube vil blive den dominerende spiller på markedet.
MrBeast mener ikke kun, at YouTube Shorts-creators kan få flere penge. Han mener også, at de kan få flere abonnenter, visninger og dermed fast omsætning.
Derfor tror han, at nogle af de største influencers fra TikTok med tiden vil rykke sig fra TikTok og over til YouTube Shorts.
Men nu ryster TikTok snart posen:
For i maj 2022 annoncerede TikTok det nye tiltag, TikTok Pulse. Og tiltaget er ligeså stille ved at blive rullet ud.
TikTok Pulse er en ny måde for brands at lave annoncering på. Formålet er at lukke kløften mellem almindelige annoncer og indhold lavet af content creators. Det betyder, at dine reklamer og dit brand kan blive integreret og få mere synlighed i bestemte videoer og bestemte communities.
Annoncerer du gennem TikTok Pulse?
Så vil TikTok dele 50 procent af deres egen annonceindtægter med dem, som har lavet de 4 procent mest populære TikTok-film, og som har mindst 100.000 TikTok followers.
I starten af 2023 træder YouTubes Partner Program i kraft, som blot er endnu en måde for YouTubere at tjene penge på.
Flytter TikTok-influenterne over på YouTube Shorts?
Det er svært at sige. Vi følger nøje med.
Der er dog ingen tvivl om, at du kan opnå nogle helt utrolige organiske resultater på TikTok. På PL & Partners’ egen TikTok har vi fx netop rundet 1.200.000 organiske visninger på en af vores videoer.
Fra en abstrakt udvikling til noget konkret og visuelt hos Google …
5. Google arbejder på mere visuelle søgeresultater til den unge generation, Gen Z
Google vil fremover vise et mere visuelt søgeresultat.
Derfor kan du for nu få en meget mere visuel oplevelse i Google-appen.
Google har nemlig følehornene ude: For platforme som TikTok og Instagram er en trussel for selveste Googles moderprodukt: Søgemaskinen (Search).
Det udtaler en af Googles øverste chef.
Så hvordan er Google-appen blevet mere visuel?
Nu kan du finde nye genveje gennem Googles værktøjer under søgefeltet på startsiden i appen. Et eksempel er værktøjet Køb produkter i dine screenshots.
Så ja: Nu kan dine kunder finde og købe nye produkter direkte gennem screenshots. Produkterne, som bliver vist, er baseret på dét, som Google finder gennem sin Shopping Graph-teknologi. Den teknologi kan du læse mere om her.
Google kommer ikke til at lægge de gammeldags tekst-søgeresultater på hylden.
Men Google ændrer også deres Knowledge Panels – de paneler, som viser informationer som fx vejret, rutevejledning, info om et sted eller noget fjerde.
Nu vil Knowledge panels nemlig indeholde farverige paneler i stedet for ren plaintext.
Credits 📷: TechCrunch / Google
Google vil ikke gå så langt at sige, at det er generation Z, som er skyld i ændringen. Men de afviser ikke, at det har haft en indflydelse.
Læs mere om Googles store visuelle opdatering her.
Og lige som du troede, at tekst var dødt, tester Google noget nyt i tekst-søgeresultaterne …
6. Google tester “Quick Read” og “< 5 Min Read” mærkater til søgeresultater
Google tester to forskellige mærkater af, som måske fremover kan blive vist i søgeresultaterne. Mærkaterne hedder Quick Read og < 5 Min Read – præcis ligesom du kender dem fra blogindlæg.
Credits 📷: Hardik Ozas og Lily Rays screenshot på Twitter
Mærkaterne kan indikere, om din landingsside er hurtig at læse, eller om den tager over 5 minutter at læse.
Men vil mærkaterne påvirke, om dine potentielle kunder klikker ind på din landingsside i Googles søgeresultater? Ingen ved det – endnu.
Men lad os lave en grov sammenligning over til læsetidsmærkater på blogindlæg:
Simpleview lavede lidt statistik omkring mærkater på blogindlæg. Simpleview inkluderede et mærkat med læsetiden på deres egne blogindlæg og nyhedsartikler.
Resultatet? Mærkaterne øgede Simpleviews engagement-rate med helt op til 40%.
Ifølge studiet var reducerede bounce rates, flere sidevisninger og øget sessionstid også et resultat af tidsestimat-mærkaterne. Sådan nogle resultater er guf for din SEO.
Hvilke tekstlængder kommer så i gennemsnit til at skabe bedst resultater på Google?
Det kan vi kun gisne om.
Work work. Lad os sætte rampelyset på LinkedIn.
7. LinkedIn udruller 2 nye opdateringer
#1
Nu kan du fremadrettet bruge en skabelon, når du vil dele et indlæg på LinkedIn.
Alt, du skal gøre, er at trykke brug en skabelon, når du er ved at oprette dit indlæg. Definér din baggrund. Vælg din skrifttype. Tilføj noget tekst og et link – og så er du godt i gang.
Vi har selv testet funktionen af, og i skrivende stund virker den kun på mobil.
Skabelonen skal gøre det nemmere at personliggøre dit indlæg og dermed skabe større opmærksom i feedet (fremfor at lave et hurtigt indlæg i plaintext).
#2
LinkedIn kommer med en ny sektion til din virksomhedsside, hvor du kan tilføje din virksomheds værdier.
Den nye sektion hedder Our featured commitments. På dansk hedder sektionen Vores fremhævede forpligtelser (det klinger godt nok af en halvsløj Google Translate 😅).
Du kan tilføje op til fem forpligtelser, som vil blive fremhævet i Om-sektionen. Du kan fx fremhæve din virksomheds værdier eller din mission og din vision.
Funktionen er gradvist ved at blive rullet ud.
Det var nyhederne i denne omgang.
Vil du gerne modtage denne slags nyhedsbrev i din indbakke?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyhederne før alle andre.
Næsten hver uge sender jeg dig et nyhedsoverblik med det nyeste nye indenfor digital marketing.