Digitale nyheder #5: 7 håndplukkede marketing-nyheder til dig
I dette blogindlæg har jeg samlet 7 nyheder fra september 2022 til dig, som er interesseret i digital marketing. Nyhederne er taget direkte fra vores vidensnyhedsbrev, som vi udsender næsten hver uge.
God fornøjelse.
1. Google Analytics er blevet ulovligt i Danmark
Det er blevet ulovligt at bruge Google Analytics i Danmark uden en række supplerende foranstaltninger.
Hvis du fortsat vil bruge Google Analytics, skal du pseudonymisere dét persondata, som GA sender til USA.
Men hvordan pseudonymiserer du dit data?
Hvad er konsekvensen af at pseudonymisere?
Gælder det også Google Analytics 4?
Og giver det overhovedet mening at bruge Google Analytics længere?
Mange spørgsmål. Mange meninger i markedet.
Derfor har vi samlet tre eksperter fra tre forskellige virksomheder til en paneldebat med titlen:
Paneldebat: Google Analytics er “ulovligt”: Hvad kan du gøre?
Tilmeld dig vores paneldebat og få konkrete svar på, hvad dit næste skridt med Google Analytics kan være.
2. Snart kan du ikke bruge NemID, når du skal bekræfte din betaling
Har du en webshop? Så skal du være meget opmærksom på dette.
For fra d. 31. oktober 2022 er det ikke længere muligt at bekræfte sin kortbetaling med NemID. Nu skal dine kunder i stedet bruge MitID.
4,2 mio. danskere har pr. 1. september 2022 registreret sig hos MitID.
Det betyder, at der er ca. 1,6 mio. indbyggere i Danmark, som ikke har registreret sig hos MitID.
Derfor kan webshops uden andre betalingsmåder end kortbetaling snart møde frustrerede kunder. Kunder, der ikke kan gennemføre deres køb, og som kontakter din kundeservice.
Vores anbefalinger:
- Sørg for, at din kundeservice er informeret og forberedt på den potentielle friktion. Beslut dig for, hvordan jeres kundeservice bør guide kunderne.
- Inden d. 31. oktober 2022 indfører du betaling via MobilePay, Apple Pay eller lignende, hvis du ikke har det i forvejen.
Bonusinfo:
Mobile-betalingsløsninger som MobilePay kan også styrke din konverteringsrate gevaldigt.
3. LinkedIn har lanceret et nyt annonceformat
LinkedIn har lanceret det nye annonceformat Document Ads.
Med Document Ads kan du promovere dokumenter som whitepapers og e-bøger direkte i LinkedIn.
Du bestemmer, om indholdet skal være gated eller ej.
Har din målgruppe læst 10 procent eller 90 procent af indholdet? Nu kender du svaret: For med Document Ads kan du måle din målgruppes interaktion med selve indholdet.
Stor nyhed for B2B.
Og nu til noget, der foregår her og nu.
4. TikTok introducerer TikTok Now
TikTok introducerer et nyt tiltag, hvorpå du kan skabe indhold og connecte med dine TikTok-følgere på en ny måde. Tiltaget hedder TikTok Now.
Formålet er, at du kan vise en ufiltreret og en mere autentisk side af dig til dine følgere.
Med TikTok Now modtager du nemlig en daglig påmindelse om at tage en 10-sekunders video eller et billede, som du skal dele med dine følgere.
Og som det ses på billedet nedenfor, så tager TikTok Now både video eller billede med front- og bagkameraet på samme tid.
TikTok Now lyder, indtil videre, uigenkendeligt meget som TikToks egen version af BeReal.
I de kommende uger eksperimenterer TikTok med formatet.
I USA kan du foreløbigt tilgå TikTok Now gennem TikTok-appen. Men herhjemme skal du downloade appen, som hedder TikTok Now.
Vi har rakt ud til vores kontaktperson hos TikTok for at forsøge at få bekræftet, om du kan vise annoncer i TikTok Now, og hvornår formatet kommer til Danmark. Vi afventer svar.
Du hører fra os.
Og nu skal du høre fra Google.
5. Google lancerer nye værktøjer, som skal hjælpe dig med at lave bedre annoncer
Når du fremadrettet vil tilføje extensions til dine Google-annoncer, skal du kigge efter assets i stedet for.
For nu slår Google extensions og assets sammen til én.
Formålet med at slå extensions og assets sammen er at gøre det lettere for annoncørerne at lave bedre annoncer.
Google Ads vil fremadrettet også anbefale assets til dig baseret på det mål, som du har sat for din annonce.
Opdateringen vil blive udrullet i løbet af de kommende uger.
6. YouTube tester at vise 5 annoncer i stedet for 2 i starten af hver video
I øjeblikket tester YouTube, om brugerne skal se 5 annoncer i stedet for 2 annoncer i starten af hver video. Og annoncerne kan ikke springes over.
YouTube har ikke selv bekræftet det. Men flere YouTube-brugere deler deres oplevelse af testen på Twitter.
Credits 📷: The Ricked Ones screenshot på Twitter
Vi forestiller os, at YouTube gør det for at få flere brugere til at betale for YouTube Premium.
Ender YouTube med at udrulle dette initiativ til alle brugere?
Det ved vi endnu ikke.
Bliver det rullet ud?
Så får det konsekvenser for alle, der laver YouTube-film og annoncerer på YouTube.
For skal du se 5 annoncer i stedet for 2 inden hver video? Så vil flere brugere med stor sandsynlighed falde fra. Ad Blockers bliver formentligt også endnu mere populære.
Fra nye test til nye formater …
7. YouTube lancerer vertikale annoncer til YouTube Shorts
YouTube har netop lanceret et vertikalt annonceformat, som kan bruges i YouTube Shorts.
Ved at tilføje en vertikal 9:16-version af din videoannonce i dine kampagner, så vil dine videoer automatisk tilpasse sig Shorts-formatet, når de bliver afspillet.
YouTube har testet det af. Og de siger selv, at det nye annonceformat leverede 10-20% flere konverteringer pr. dollar, når brugeren så det vertikale videoformat i stedet for landskabsformatet.
Annoncerer du på YouTube Shorts?
Så er vores råd, at du fremadrettet husker at lave dine film i 9:16-format til videoannoncerne.
Det var nyhederne i denne omgang.
Vil du gerne modtage denne slags nyhedsbrev i din indbakke?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyhederne før alle andre.
Næsten hver uge sender jeg dig et nyhedsoverblik med det nyeste nye indenfor digital marketing.