Digitale nyheder #2: 6 håndplukkede marketing-nyheder til dig
I dette blogindlæg har jeg samlet 6 nyheder fra august og september 2022 til dig, som er interesseret i digital marketing. Nyhederne er taget direkte fra vores vidensnyhedsbrev, som vi udsender næsten hver uge.
God fornøjelse.
1. Google gør digitale out-of-home annoncer tilgængelige
Det her er K-Æ-M-P-E stort.
Bruger du Display og Video 360? Så giver Google dig nu muligheden for at lave digitale out-of-home-annoncer direkte gennem Google Ads. Det betyder, at du nu gennem få klik kan nå ud til potentielle kunder i den virkelige verden. Udenfor.
Outdoor-reklamer bliver nu med andre ord fuldstændig revolutioneret og gjort langt mere tilgængeligt. For hvis der er nogen, der kan (og har en stor pengepung til at kunne lykkes), så er det Google.
Google stiller skærme op på stadioner, lufthavne, busstoppesteder, shoppingcentre, taxaer og mange andre steder.
Gennem Googles outdoor-annoncering kan du vise forskellige budskaber baseret på:
1) Forskellige tidspunkter på døgnet
2) Forskellige lokationer, hvor skærmene er til stede
De nye digitale out-of-home annoncer er guld for dig, der gerne vil øge kendskabet til dit brand og sælge i et bestemt nærområde.
Lad os hoppe indenfor …
2. Meta kommer med nye regler indenfor Special Ads Categories
Annoncerer du indenfor sociale mærkesager, valg, politik, bolig, kreditmuligheder eller beskæftigelse? Så er dine annoncer omfattet af Special Ads Categories.
Og snart begrænser Meta din målretning endnu kraftigere, hvis du annoncerer indenfor Special Ads Categories: For fra d. 25. august kan du ikke længere oprette nye Special Ads Audiences. Og fra d. 12. oktober er det helt slut med at bruge Special Ads Audiences i din annoncering.
Det betyder, at dine målretningsmuligheder indenfor Special Ads Categories-annoncer bliver langt mere upræcise: Du skyder med spredehagl mod hele Facebook.
Nu er det primært Facebooks algoritme, der bestemmer, hvem der ser dine annoncer. Heldigvis er algoritmen ind i mellem rigtig god til at ramme de rigtige.
Apropos algoritme: Google har flere nyheder.
3. Google udruller “Helpful Content”-algoritme-opdatering
Denne opdatering er vigtig for dig, der arbejder med SEO.
Google vil gerne lave mere originalt indhold til læserne og mindre uoriginalt indhold til søgemaskinerne. Derfor forsøger de nu at skille kanel fra skidt: For med “Helpful Content”-opdateringen vil Google rangere de hjemmesider lavere, som tydeligt har automatiseret deres tekstforfatning.
Har du en god copywriter til dine SEO-tekster? Og kæmper du i dag mod nogle sider, der tydeligvis er skrevet af en robot? Så er det nu meget sandsynligt, at dit indhold kommer til at performe endnu bedre end før.
Google startede udrulningen af opdateringen d. 25. august. Opdateringen er færdigudgivet om cirka to uger.
Læs mere om opdateringen på Google’s blog.
Fra den ene algoritme-opdatering til den anden …
4. Instagram lancerer nye funktioner til at hjælpe algoritmen
Instagram udvikler hele tiden deres algoritme. Og nu får brugerne selv endnu større mulighed for at påvirke algoritmen.
Nu gør Instagram det nemlig muligt for brugerne at markere dét indhold, som de synes er uinteressant.
Derfor er det vigtigere end nogensinde før at udgive relevant indhold. Du bør have indsigt og data om, hvilket indhold der er relevant for din målgruppe.
Ellers risikerer du, at dine følgere markerer dit indhold som ikke interessant. Og så ser dine følgere langt sjældnere dit indhold. Det koster på bundlinjen.
I samme opdatering gør Instagram det muligt for brugerne at skjule opslag som indeholder specifikke ord, sætninger, hashtags og emojis, som de ikke er interesseret i at se.
Begge tiltag er en del af Instagrams nye opdatering, How to See More of What You Want on Instagram. Og der er flere algoritmeændringer. Dem kan du læse om i Instagrams egen udtalelse.
Fra det ene feed til det andet …
5. TikTok tester ny side af på startsiden
TikTok er i gang med at afprøve en ny side som supplement til For You-page (FYP). Det skriver social media-konsulenten, Matt Navara, på Twitter.
Det nye TikTok-feed hedder Nearby. På siden bliver dit feed fyldt med videoer fra brugere, som befinder sig tæt på dig.
Mange TikTok-brugere søger efter spisesteder og lignende gennem TikTok. Vi tror, at lokale forhandlere kan øge deres salg og få kæmpe indflydelse gennem TikTok og Nearby-siden. Det kan blive et stort og billigt es i ærmet for butikker og restaurations-, kultur- og turismebranchen.
Gode gamle Pinterest har også et es i ærmet …
6. Pinterest gør shopping nemmere med ny lancering
Har du Pinterest-annoncer? Og har du Shopify? Med Pinterests nye lancering, Hosted checkout, bliver shopping både nemmere og hurtigere for dine kunder – direkte på Pinterest. For det nye initiativ er i virkeligheden en stor effektivisering af, hvordan en Pinterest-bruger går fra Pin til køb.
Som Pinterest-bruger kan du nu direkte gennem en Pin vælge det produkt, du vil købe – inklusiv valgmuligheder som fx farve og størrelse.
Alt foregår direkte i Pinterest-appen. Det er først, når du skal betale og indtaste dine personlige oplysninger, at du bliver ført over til en Shopify-side.
Vi ved, at mange brugere falder fra, når de skal over på en ekstern landingsside.
Med denne opdatering får Pinterest virkelig sat to streger under, at de vil gøre deres platform langt mere konverteringsdygtig. I første omgang virker dette kun, hvis du har en webshop med Shopify på.
Læs mere om Pinterests Hosted checkout-funktion her.
Det var nyhederne i denne omgang.
Vil du gerne modtage denne slags nyhedsbrev i din indbakke?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyhederne før alle andre.
Næsten hver uge sender jeg dig et nyhedsoverblik med det nyeste nye indenfor digital marketing.