6 min læsning
09. februar 2023

7 råd til at bygge en succesfuld TikTok-profil

Der findes mange opskrifter på, hvordan du kan bygge en succesfuld TikTok-profil.
Men ikke én opskrift er ens.

I dette blogindlæg får du 7 af vores råd til at få bygge en succesfuld TikTok-profil.

Skrevet af Annica Bruun
Paid TikTok Strategist

Råd #1: TikTok Creative Center

Kender du TikTok Creative Center?
Det minder meget om Facebook Ads Library.

TikTok er bygget op omkring video og lyd.
Derfor kan det være en stor fordel og en god hjælp at undersøge, hvad der fungerer godt for andre.

Med TikTok Creative Center får du mulighed for at dykke helt ned i dybet på TikTok og se, hvilket indhold og hvilke tendenser der rører sig på TikTok. 

Trends. Hashtags. Sange. Creators. Videoer. Annoncer, der skaber topresultater. You name it.

Hvilket hashtag er de mest populære indenfor de seneste 7 dage i Danmark?
Hvad hitter i Tyskland?
Hvilken sang er den største?
Hvilke creators er mest populære?

Du bestemmer filtreringsmulighederne. Så har TikTok Creative Center svaret.

Brug indsigterne i din egen TikTok-strategi.
Måske spotter du en unik mulighed for at være aktuel og tappe ind i nogle emner, som din målgruppe synes er super relevant.

Det her værktøj er fantastisk. Og derfor er vores råd #1:
Brug TikTok Creative Center som et værktøj til at få inspiration til at gøre noget andet og bedre end dine konkrurenter.

Råd #2: Trends

Det er efterhånden ikke nogen hemmelighed, at TikTok i høj grad er trendbaseret.
Og det kan være svært for virksomheder at ramme trends.

Det skyldes flere årsager.

Det kan være, at trenden er baseret på en sang, som ikke må bruges kommercielt. 
Det kan også være, at trenden handler om et specifikt emne, der kan være svært for virksomheder at tale ind i. 
Men det kan også være svært at spotte en trend. 

Der findes flere metoder til at finde en trend, der passer til dig.
Den bedste og min mest anbefalede metode er helt lavpraktisk, at du bruger tid på platformen.
Desto mere tid du bruger platformen, desto bedre fornemmer du, hvad der er oppe i tiden. 

Sæt derfor et kvarter af hver dag, eller måske hver anden dag, til at bruge tid i feedet.

Jeg vil dog ikke anbefale, at du som virksomhed kun laver content ud fra trends.

Hvor stor en del af dit content, der bør være trend-baseret, er svært at sætte tal på.
For det kommer an på din virksomhed, din branche, dit indhold og dine ambitioner.
Det korte svar er: Test det af.
Eller ring til nogen, der har prøvet det før (fx os 👋)

Uanset hvad bør du sætte dit eget præg på en trend. Ellers bliver du blot én ud af mange. 

Husk også at lave originalt og kreativt content, så du får vist, hvem og hvad jeres virksomhed egentlig er. 

Trends er en vigtig del af TikTok. Og derfor er vores råd #2:
Brug tid på platformen, så du kan finde trends og fornemme, hvad der er oppe i tiden. Men hav ikke kun fokus på trends.

Råd #3: Indhold

Nu ved du, hvordan du selv finder ud af, hvad der rører sig på platformen. Men det kan være en stor udfordring at finde den rigtige person til at producere indholdet. 

Det kræver et kreativt øje at producere den form for indhold, som rykker på TikTok.
Hvis du sidder og skal finde den rigtige person til at producere TikTok-indhold, så har jeg en anbefaling til dig. Find en person, som har en naturlig interesse for TikTok. 

Skal du selv producere indhold?
Så læs også med her og få et par hurtige tips. 

Før du går i gang med at skyde en video, skal du have lyden på plads.
Når vi producerer videoer, finder vi 9 ud af 10 gange lyden først. Herefter filmer vi. 

For det meste filmer vi alt direkte i TikTok-appen. Appen er nemlig nem at arbejde med.
Sjældent, men indimellem, filmer vi gennem andre videoprogrammer.
Her er det vigtigste at huske, at videoen altid skal filmes i højformat (9:16). 

Nu har du lyd og video på plads. 

Det næste er ad copy. Det vigtigste tip: keep it short. 

Vi har sat et eksempel ind fra vores egen TikTok profil herunder.
Her kan du se, at “Se mere”-knappen kommer frem efter meget få tegn.
Så snart du klikker på knappen, vil teksten folde sig ud. Og det fylder meget.
Hold derfor din tekst kort. 

Efter teksten bør du tilføje hashtags.

TikTok er dygtig til at screene dit indhold og finde ud af, hvad dit indhold handler om.
Men du bør i den grad også hjælpe algoritmen på vej. Sælger din virksomhed for eksempel tøj til kvinder, så kan du tilføje hashtags som #womenclothing eller #dress.

Dit indhold er vigtigt for din TikTok-profil. Og derfor er vores råd #3:
Find først din lyd, sørg for at filme i højformat, hold din ad copy kort, og brug hashtags.

Råd #4: Community Management

TikTok kalder ikke sig selv for et socialt medie. De kalder sig for en underholdningsplatform. Og det er jeg for det meste enig i.

Jeg vil dog også indskyde, at TikTok er endnu en oplagt kanal, hvor du kan udnytte tovejskommunikation med din målgruppe. 

På TikTok findes der mange og anderledes måder at kommunikere med din målgruppe på.

Du kender sikkert de gængse måder som likes, delinger og kommentarer.
Brug kommentarfeltet som du gør på andre sociale medie platforme.
Interagér med din målgruppe.
Klassisk community management, som du kender det. 

Men der er også andre måder at kommunikere med din målgruppe på. 

Får du et spørgsmål omkring jeres produkt, ydelse eller andet?
Så kan du lave et videosvar til selve kommentaren.
På den måde laver du en ny video på din profil med besvarelse af et spørgsmål.
Dét er community management taget til helt nye højder.

Sådan besvarer du en kommentar på TikTok med en video
Hold blot fingeren inde på en kommentar og vælg “svar med video”.
Du kan også klikke på det lille video-ikon, når du besvarer en kommentar.

TikTok er en god platform til community management. Og derfor er vores råd #4:
Interagér med din målgruppe, og tag dit community management til nye højder med videosvar.

Råd #5: Spark Ads

Vil du tænde gnister og sparke dine organiske opslag til nye himmelhøjder?

Så har TikTok et annonceformat, som lader dig trække dit organiske opslag ind i en betalt opsætning i TikTok Ads Manager. Annonceformattet hedder Spark Ads.

Når du har trukket dit organiske opslag ind i en betalt opsætning gennem Spark Ads, får du mulighed for at lægge en call to action-knap på samt et link til din ønskede landingsside.

Du kan også køre din Spark Ad uden call to action-knap, hvis du hellere vil have flere videovisninger. 

Fordelen ved Spark Ads er, at alle de visninger og engagements, du får igennem annoncen, lægger sig på dit organiske opslag.

Får du fx 5.000 visninger organisk og 100.000 visninger betalt?
Så vil der stå, at du har 105.000 visninger på dit opslag, når en bruger kigger på din profil.

På denne måde samler du engagement (likes, delinger, kommentarer og følgere) og visninger på din profil.
Det er en stor fordel – især hvis du vil opbygge din organiske profil. 

Men Spark Ads kan mere end at sætte spark i dine organiske opslag.
For er du interesseret i at arbejde med creators, uden du har en organisk profil?
Så frygt ej: Spark Ads er din bedste ven.

Du kan nemlig hente et organisk opslag fra en TikTok-creator ind i en betalt opsætning.
Det er autentisk og troværdigt.
Og i nedenstående eksempel kan du se, hvordan det ser ud:

TikTok-creatoren er selv afsender på annoncen, men du kan ligge en call-to-action knap på med et link til din landingsside, hvor man kan købe dine produkter. Win-Win. 

Det kan du selvfølgelig også gøre, selvom du har en organisk profil og blot ønsker at arbejde med creators.

Spark Ads er en fantastisk mulighed. Og derfor er vores råd #5:
Sæt spark i dine organiske opslag med Spark Ads, og brug også Spark Ads, hvis du vil arbejde med content-creators.

Råd #6: Virksomheder, der gør det godt

Vi bruger selv meget tid på TikTok-platformen, og her finder vi ofte profiler, som gør et særligt godt stykke arbejde. Der findes mange virksomheder, som formår at være underholdende og inspirerende. Så dem har vi samlet en liste over, som du kan se herunder. 


Ovenstående virksomhedsprofiler gør det godt på TikTok. Og derfor er vores råd #6:
Brug tid på TikTok-platformen og bliv inspireret af, hvordan andre virksomheder bruger platformen.

Råd #7: PL & Partners på TikTok

PL & Partners er også selv på TikTok.

Det gør vi for både at være på platformen og for at lære, men også for at kunne dele ud af vores gode processer.

Det er nemlig vigtigt, at du arbejder struktureret med TikTok – særligt hvis du, som de fleste, har en travl hverdag. 

Vi har prøvet nogle forskellige metoder af i forhold til at producere indhold til vores profil, og her får du lidt af vores indsigter. 

For en kategoriseret contentplan er et must.

Hvad vil du gerne dele ud af?
Hacks?
How-to?
Inspiration?

Vælg 2-3 kategorier, som du gerne vil lave indhold omkring.
Det er vigtigt, at du bygger din organiske profil op med en rød tråd, så din målgruppe kan genkende dig. 

Når du har dine kategorier på plads, kan du idégenere specifikt indhold indenfor disse kategorier. Se et eksempel på vores kategori-oversigt herunder.

Når du begynder at poste dine videoer, er det også vigtigt at evaluere på indholdet.
Er der noget, som kan forbedres?
Det er der som regel. 

TikTok har et værktøj, som kan analysere dit content og give dig indsigt i, hvordan dit content klarer sig.  

For at finde værktøjet skal du:

1. Trykke på de tre streger i øverste højre hjørne på din profil
2. Vælge ‘Producentværktøj’
3. Vælge ‘Analyse

Og så er du der. 

I analyseværktøjet kan du en oversigt over, hvordan din organiske profil klarer sig.
Men du kan også vælge at se, hvordan dit content klarer sig.
Det gør du i menulinjen øverst, som du også kan se på billederne ovenfor.

Det er vigtigt at arbejde struktureret med TikTok. Og derfor er vores råd #7:
Lav en kategoriseret plan for dét indhold, som du vil dele. Og brug TikToks analyseværktøj for at se, hvad der virker bedst for dig.

Savner du flere gode TikTok-råd?
Eller vil du gerne have en kort sparringssession med mig omkring din virksomheds TikTok-tilstedeværelse?
Så er du meget velkommen til at række ud til mig på min mail, abr@pl-partners.dk.

Få vores marketing tips direkte i din indboks. Hver fredag.

Næsten hver uge deler jeg nyhedsbreve – præcis som ovenstående.

Få et af branchens bedste digitale nyhedsbreve direkte i din indboks ved at udfylde formularen. Så modtager du også nyhederne før alle andre.
Rasmus Thierry Mogenstrup
Head of Product & Associate Partner