6 min læsning
28. november 2023

3 analyser du bør lave hver 3. måned i din Meta-annoncering

Her er 3 analyser, som de færreste laver i deres Meta-annoncering.

Og det er en skam… For de kan hjælpe dig med at få markant mere ud af dit annoncebudget på Meta.

Vi anbefaler, at du laver analyserne en gang hver 3. måned. Og det er uanset, om du sidder med B2C, B2B eller noget tredje.

Skrevet af Rasmus Thierry Mogenstrup
Head of Product

1. Hverdag vs. weekend

Får du bedst resultater i hverdagene? Eller får du bedre resultater i weekenden?
Analysen er super nem at lave og har potentielt en kæmpestor indvirkning, i forhold til hvor meget du får ud dine annoncekroner.

Træk data ud for de sidste 3 måneder og undersøg, hvordan dine resultater har set ud i hverdagene kontra i weekenden.

Oftest er der stor (!) forskel.

Og hvis der er stor forskel, så bør du sørge for at bruge flere annoncekroner på dine gode dage og færre på dine dårlige dage.

Nedenfor ser du en tabel med et eksempel på, hvordan vi har lavet analysen – den kan du kvit og frit sakse inspiration fra.

2. Breakdowns på platform og placering

Brug Breakdowns-funktionen til at se dine resultater på de forskellige platforme (Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network) og placeringer (fx Feed vs. Stories), du annoncerer på.

Er der noget, som stikker ud – enten positivt eller negativt? Hvis noget skaber middelmådige eller ligefrem dårlige resultater, så overvej at slukke det.

Hvis noget skaber gode resultater godt, så overvej, om du kan få endnu mere ud af platformen og placeringen ved fx at lave indhold, der er skræddersyet til platformen eller placeringen.

Det kan også være værdifuldt at se på breakdowns for eks. køn og alder.

Nedenfor finder du et eksempel over, hvordan breakdowns for platform og placering kan se ud.

3. Tjek livstidsværdien (Life Time Value) på kunder fra forskellige kanaler og kampagner

Uanset om du er ecommerce, abonnementsforretning eller noget tredje, vil der ofte være forskel på livstidsværdien på dine kunder.

Der kan være store forskelle, alt efter hvilken kanal en kunde er kommet ind gennem. Hvilken kampagne. Hvilket budskab. Og så videre.

Måske får du kunder ind billigere, når du kører tilbudskampagner – men måske er LTV’en lavere på tilbudsjægerne?

Ved at holde din livstidsværdi (LTV) op mod din pris pr. ny kunde (Customer Acquisition Cost) på forskellige kanaler og kampagner, finder du ud af, hvad der rent faktisk bedst kan betale sig for din forretning.

Den her typer analyser bruger vi selv hyppigt i vores samarbejde med virksomheder som Verisure og KINTO.

Få vores marketing tips direkte i din indboks. Hver fredag.

Næsten hver uge deler jeg nyhedsbreve – præcis som ovenstående.

Få et af branchens bedste digitale nyhedsbreve direkte i din indboks ved at udfylde formularen. Så modtager du også nyhederne før alle andre.
Rasmus Thierry Mogenstrup
Head of Product & Associate Partner