5 råd til at styrke din e-mail marketing
E-mail er og bliver en god marketingkanal, når det kommer til at skabe mærkbare resultater for forretningen. Ofte er det også en lav investering sammenlignet med, hvor meget kanalen kan booste omsætningen.
Her kommer 5 råd, der kan styrke din e-mail marketing performance.
1. Apples iOS 15-opdatering
Med iOS 15 blev vores datastrøm amputeret – igen – i efteråret 2021. iOS 15-opdateringen påvirker hovedsageligt muligheden for at spore følgende:
- Åbningsraten
- Elementer (fx forskellige widgets og countdowns, der er baseret på åbningstidspunkt, eller hvor brugeren har åbnet din mail)
- IP-adressen (og dermed hvem fra målgruppen, der åbner dine e-mails.)
Hvad gør du så? Vi vil anbefale at begynde at kigge på andre KPI’er end netop åbningsrate. Det burde du alligevel. Køb. Bounce. Kliks. Andre KPI’er, der kan være vigtigere for din forretning.
Hvad så med dine re-engagement flows? Altså en serie af mails, der typisk sendes, når din kunde eller bruger ikke har åbnet dine mails i et stykke tid?
Løsningen er at ændre sin trigger, altså det, der udløser serien af mails, til noget andet. Brug for eksempel triggeren: Hvornår har din bruger sidst besøgt din hjemmeside? Eller hvornår har brugeren sidst klikket på fx en bestemt knap?
Ved du ikke, om modtagerne åbner dine mails? Lav et spørgeskema og udlod fx et gavekort. Så får du en bedre indikator for, hvem af dine læsere der i virkeligheden læser.
Med andre ord: Påvirkningen fra iOS 15 på e-mail marketing bliver langt mindre, end vi kunne frygte. Vi har masser af værktøj i rygsækken. Vi kan stadig få enorm værdifuld data og performance ud af kanalen. iOS 15 kommer bare til at skille fårene fra bukkene.
2. Få styr på fundamentet
Intet fundament, ingen ekstraordinær god performance. Men hvad skal dit e-mail marketing fundament bestå af?
Det her gælder særligt til e-commerces: Dit fundament kan typisk bestå af en form for leadgenerering (fx Lead Ads på de sociale medier), et velkomst e-mail flow og et abandoned cart flow.
Det her gælder særligt til B2B: Dit fundament vil typisk bestå af en form for leadgenerering (fx Lead Ads på de sociale medier) og et velkomst e-mail flow, der helst skal være skræddersyet i forskellige versioner til forskellige målgrupper. Hvordan ved du, hvem din målgruppe er? Du kan for eksempel finde ud af det ved at spørge målgruppen i din leadgenerering: Hvad er din stillingsbetegnelse? Eller Hvad laver du til dagligt?
3. God timing. Bedre resultater.
Hvis du skriver til din kunde, at kunden skal købe, før kunden er klar. Ja, så kan det modsatte ske.
Timing er essentiel, når det kommer til at opnå god performance gennem e-mail marketing.
Din kommunikation i dine e-mails skal både være personlig og komme på de rigtige tidspunkter. For din kunde er på en rejse.
Skitsér din kundes rejse op. Så kan du nemmere regne ud, hvornår du skal sige hvad.
Dit marketingbudget vil takke dig for det.
4. “Hej, mit navn er Lars Larsen, og jeg vil give dig et godt tilbud.”
Personlig kommunikation kan være alfa-omega- også når det kommer til gode resultatskabende e-mails.
At være personlig? Dynekongen Lars Larsen vidste, at det var en nødvendighed. Fra første ikoniske reklame blev der skabt forbindelse mellem seer og Lars. Han vidste, hvordan den personlige salgstale og dynerne skulle leveres og sælges.
Her er vores råd til personlig kommunikation.
1. Drop “man”. For hvem er man egentlig? Man ved det jo ikke.
2. Undgå “I”. Det kan være fristende at skrive til modtageren I. Men din læser sidder jo ikke sammen med sine kollegaer eller venner og læser din mail foran den samme skærm.
3. Brug de personlige pronomener “jeg”, “vi” og “du”, når du italesætter dig selv eller læseren af din mail. Det virker personligt, vedkommende og i øjenhøjde. Det føles rart.
4. Brug personens fornavn. Start for eksempel din mail med “Hej <fornavn>”. Det er skønt, når nogen henvender sig til os og siger vores navn. Vores tilstedeværelse i rummet bliver anerkendt. Når et brand forstår os og taler til os, er vi mere tilbøjelige til at skifte adfærd og dermed købe budskabet eller produktet. Men brug det sparsomt. Overdrevne gentagelser af ens navn kan have den modsatte effekt.
5. Mobilvenlige mails
De fleste af dine brugere åbner dine mails fra telefonen. Derfor er det også vigtigt, at dine mails er optimeret til mobilvisning. Men ved du, hvordan du gør dine mails mobilvenlige? Hvis ikke, så læs med.
1. Undgå billeder i dine mails.
Og hvis du har billeder med, så komprimer dem gevaldigt. Et banner i bunden eller et enkelt billede i toppen: Så er grænsen nærmest allerede nået for, hvad du kan tillade dig at risikere af indlæsningstid for din subscriber.
2. Plaintext. Plaintext. Plaintext.
Ren tekst er nøglen til en god oplevelse på mobilen.
Tekst fylder nærmest ingenting i kilo- og megabyte-regi. Og det er sådan, du får dine læsere til at komme hurtigst fra klik til dine budskaber.
Har du ingen billeder? Så loader, selv din læser med den langsommeste internetforbindelse, mails hurtigt og smertefrit.
3. Mobilvenlige mails betyder også at optimere til visning på dark- og light mode.
De fleste telefoner bruger light mode som standard. Men en del af dine læsere bruger dark mode. Det er nemlig rart for øjnene at se og læse mørkt indhold på skærmen, når der bliver mørkt udenfor. Men det kan have nogle konsekvenser for dine mails.
Har du et billede, der er gennemsigtigt? Eller bruger du en bestemt skriftfarve? Når dark mode aktiveres, inverser telefonen farverne på dit billede eller din tekst. Farverne skifter farve til den modsatte farve. Det kan betyde, at nogle farver i dit billede, din tekst eller din baggrund bliver umulige at se i forhold til hinanden – altsammen kommer an på din farvesammensætning.
Husk derfor at lave en testmail på forhånd og åbn mailen på mobilen i dark mode. Tag ikke chancer. Det er potentielt din bedste og mest profitable læser, der falder fra i frustration.