Sådan tog Female Invest verden med storm og 6-doblede antallet af medlemmer
At 6-doble sine medlemstal på halvandet år er en svær øvelse. Og at skabe finansiel lighed på tværs af køn kan være nærmest umuligt. Men med den rette strategi, gode idéer og en villighed til at teste gør Female Invest en markant forskel i verden.
Sektor
Finansiel service
Hjemmeside
Femaleinvest.com
Om Female Invest
I 2019 stiftede Anna-Sophie, Camilla og Emma virksomheden Female Invest. De tre kvinder følte sig alene i mødet med investering. De manglede information. Med en god idé og en passion for investering lavede de det fællesskab, de selv stod og manglede. Det blev starten på noget stort.
I dag hjælper abonnementsforretningen Female Invest alle med at blive klogere på aktier, investering og penge. Først i Danmark. Og nu er kvinderne i gang med at skabe finansiel lighed og gøre verden klogere på penge i over 70 markeder.
“Sammen med PL & Partners har vi opbygget og udviklet den marketing-maskine, der på 1½ år har været med til at 6-doble vores medlemstal og udbrede vores mission til hele verden. Det har været et meget givende samarbejde.”
Stærkt hold vil løse skævt problem
Female Invest ville løse et skævt problem. Et problem, der betyder, at mænd tjener flere penge og er bedre til at formidle deres penge. Ifølge World Economic Forum vil det tage hele 257 år at lukke den økonomiske kløft mellem kønnene, der er i dag. Female Invest og deres medlemmer er heldigvis en del af løsningen.
I 2019 havde de tre kvinder, Anna-Sophie, Camilla og Emma besluttet sig: De ville bekæmpe finansiel ulighed i verden og gøre kvinder klogere på aktier, investering og penge. Det hele skulle ske gennem et fællesskab og et abonnement, som de fleste har råd til.
Fra slutningen af 2020 skulle PL & Partners hjælpe Female Invest med at tage verden med storm og bygge deres Facebook-indsats op. Ikke bare i Danmark – men i hele verden.
Antal nye markeder
+70
Antal medlemmer
+600%
Antal medarbejdere
+30
Den rigtige tilgang til det skæve problem
Female Invest havde en julekampagne. Og vi havde noget input. Med relativt simple ændringer i Female Invests Facebook-annoncekonto begyndte bedre resultater så småt at tikke ind.
Uden den rigtige vinkel og strategi er det dog svært at få kunder i butikken. Derfor gik vi tilbage til tegnebrættet:
Hvordan skal Female Invests strategiske kompas se ud?
Hvilke kunder er de rigtige for dem?
Hvilke kanaler er de rigtige for dem?
Skal de fokusere på branding-kampagner?
Leadgenerering?
Alting har en begyndelse. Og vi skulle til at finde svar på spørgsmålene …
Dét at arbejde datadrevet …
Først og fremmest blev vi nødt til at forstå AK Nygarts kunderejse og gennemgå deres tracking-setup. Og vi startede på hjemmesiden.
Først fandt vi en fejl i opsætningen af AK Nygarts Facebook-pixel.
Opsætter du din Facebook Pixel forkert? Så kan det betyde, at dit data fra din hjemmeside ikke bliver skudt korrekt over til Meta.
I AK Nygarts tilfælde betød opsætningen, at der kom mindre data ind i Meta Business Manager. Og det betød, at Metas algoritme havde et mindre datagrundlag til at nå ud til de rigtige målgrupper gennem Facebook-annonceringen.
Lidt fingerfærdighed i backenden på hjemmesiden, et par klik i Facebook Business Manager og vupti: Facebook Pixlen havde langt bedre forudsætninger for at lykkes.
Øjnene på bolden: Nu flyttede vi fokus til hjemmesiden.
Køn, kanaler og kampagner
Indtil nu havde Female Invest brugt meget krudt på hardcore konverteringskampagner. Men ved at gå to skridt tilbage og gentænke strategien skete der noget.
Vi supplerede Female Invests always-on-kampagner med brand awareness- og leadgenererende-kampagner.
Kampagner, som havde et stærkt brand-fokus, hjalp os med at komme endnu længere ud i målgruppen. Det betød også, at vi fodrede vores always-on-kampagner og taktiske spor med værdifulde målgrupper. Målgrupperne og dataet fik det hele til at spille bedre sammen.
Det handlede i høj grad om at strukturere sit data, analysere det og at teste. Og vi testede – igen og igen. Forskelligt indhold. Forskellige kanaler.
Efter utallige tests stod vi tilbage med tre digitale kanaler, der foreløbigt skabte de bedste resultater:
- Meta (Facebook og Instagram)
- Webinarer
Men især én kanal og en kampagnetype blev point-of-no-return for Female Invest.
Vigtig viden kan blive til mange medlemmer
For Female Invest er vidensdeling dét produkt, der skaber værdi for kunderne. Derfor havde vi øjnene rettet mod Meta (Facebook og Instagram) og de webinarer, som Female Invest lavede.
Female Invest er enormt dygtige til at skabe og drive webinarerne. Webinarerne kunne blive den katalysator, der kunne få det hele til at eksplodere.
Indtil nu havde Female Invest kørt Meta-kampagner til deres webinarer. Her var målsætningen at skabe trafik. Fra kampagnerne skubbede de al trafik over til en ekstern landingsside udenfor Facebook og Instagram.
Skubber du din trafik væk fra dine kanaler, kan det have flere konsekvenser. Du kan miste tracking- og optimeringsmuligheder. Og i Metas tilfælde betyder det, at algoritmen får et dårligere datagrundlag. Et datagrundlag, der er essentielt for, at du når ud til de rigtige mennesker.
Driver du trafikken ud af din kanal, kan det også betyde flere klik for dine potentielle kunder – flere klik, flere forhindringer. Dine potentielle kunder har simpelthen sværere ved at nå frem til guldet.
Kampagnetype, målsætning og kunderejse kan være alfa og omega, når det handler om at gå fra good til great.
Pilen peger i en retning
Derfor var løsningen for Female Invest klar: Vi skulle fjerne de store forhindringer.
Vi skiftede målsætningen for kampagnen fra trafik til leadgenerering: Nu kunne alle potentielle kunder skrive sig op til Female Invests webinarer direkte gennem en Facebook- og Instagram Lead Ad. Det er en kampagnetype, hvor tilmeldingsformularen til webinaret dukker op på selve Facebook og Instagram.
Den nye kampagnetype havde også en anden effekt: Kampagnetypen gjorde os i stand til at opbygge et stort datagrundlag. Både til Female Invest. Men også til algoritmen på Meta, som nu havde mere data og dermed langt bedre forudsætninger for at ramme de rigtige mennesker.
Et par tekniske integrationer senere, noget opsætning og vupti: Kunderejsen blev nemmere og kortere.
Bonusgenvist: Gennem det gode datagrundlag forstod vi endnu bedre rejsen for Female Invests kunder. Ved at forstå rejsen kunne vi skabe tryghed hos brugerne og guide dem rigtigt. Fra Meta til webinar til email og helt frem til tilmelding og opfølgning.
Succesen lå i samspillet mellem Female Invests Meta-, webinar- og email-setup. Tre kanaler, der spillede hinanden gode. Men det skulle blive endnu bedre.
Enkle emails. Optimal opsætning.
Vi gav også Female Invests email-opsætning en over nakken.
Female Invest startede med email-systemet MailChimp. Et system, der er fint til begynderen. Men for en ambitiøs virksomhed som Female Invest viser systemet hurtigt sine begrænsninger.
Derfor hjalp vi Female Invest med at skifte email-system. Nu kunne de lettere skabe data-, automatiserings- og integrations-samspil mellem Meta, email-system, website og webinarplatform.
Nu skulle vi sende nogle relevante emails afsted på de rigtige tidspunkter.
Vi kortlagde hele kunderejsen, lagde en strategi og besluttede, hvornår vores målgrupper skulle modtage det rigtige indhold fra os.
Vi startede med email-flows før webinarerne. Simple emails, der skulle få folk til at dukke op og se webinarerne. Efter webinaret får du også en opfølgende mail. Vi anerkender og takker dem, der dukker op: Det er en god start til at skabe en loyal og god relation.
Laver du email marketing, skal du også fange dem, der ikke er klar til køb i første omgang. Derfor lavede vi også email-flows, der var målrettet dem, der ikke konverterede til webinarerne.
Fuglen, der fløj fra reden
Summen af det hele betød store resultater. Medlemstal og omsætning eksploderede.
Takket være det arbejde, Female Invest og vi havde lagt for dagen, havde Female Invests kunder også lyst til at forblive kunder. For i dag har de en industri-lav churn-rate.
De startede fra 0 – uden en marketingafdeling.
Med os på holdet blev vi deres forlængede arm og massive marketingafdeling med fingeren på pulsen.
Vi lavede en simpel plan:
1. Justér strategien
2. Forstå kunderejsen, skab et datagrundlag og test løbende kanaler, budskaber og indhold af
3. Skab et sammenspil mellem de kanaler, der skaber de bedste resultater (email marketing, webinarer og paid social).
Siden vi gav hinanden hånden i slutningen af 2020 har Female Invest 6-doblet deres medlemstal. I skrivende stund er de gået fra 3 til 34 fuldtidsansatte. Og Female Invest gik fra at være i Danmark til at tage verden og over 70 lande med storm.
Det tog kun halvandet år.
Med dét fantastiske team, Female Invest har samlet, virker det uopnåelige opnåeligt:
Vi skal gøre verden til et bedre sted for alle.
Uanset køn.